Skočite na glavni sadržaj
Centar unutarnjeg tržišta EU - Logo

Internet trgovina - čuvajte se pretplatničkih zamki

29.01.2018.

‌Porastom internet trgovine sve veći broj europskih potrošača izložen je zavaravajućem oglašavanju, stoga je važno da prilikom kupnje putem interneta potrošači pripaze na ponude koje im se nude kako ne bi upali u zamku i na kraju platili proizvod ili pretplatu koju nisu željeli.

Ponude koje nude besplatne probne pakete ili jeftine ponude sve se više pojavljuju na društvenim mrežama i kao pop-up reklame. Takvi oglasi privlače potrošače i utječu na njihovu odluku o kupnji na način da potrošači donesu brzu i impulzivnu  odluku i ne razmisle dobro o kupnji. Međutim, ako je potrošač vezan ponudom, a s njom se nije izričito složio, ponuda se može smatrati zavaravajućom i time neobvezujućom za potrošača.

Sposobnost prepoznavanja pretplatničkih zamki kao i svijest potrošača o njihovim pravima pokazali su se ključnim u sprečavanju zamki na internetu. Potrošači trebaju znati kada i u kojim situacijama mogu odbiti platiti proizvod ili ponudu koju nisu željeli. Kako bi pomogla potrošačima u otkrivanju zamki, mreža Europskih potrošačkih centara provela je istraživanje, koje je provedeno u šest zemalja EU-a (Švedskoj, Norveškoj, Finskoj, Nizozemskoj, Belgiji i Austriji) s najvećim brojem pritužbi vezanih uz pretplatničke zamke, a koje je pokazalo da potrošačima nedostaje znanje o potrošačkim pravima koja im pripadaju u slučaju kupnje neželjenog proizvoda ili pretplatničke zamke. Isto tako, istraživanje je pokazalo kako potrošači nisu upoznati s pravom na raskid ugovora, pa tako ni s mogućnošću da se obrate svojoj banci i zatraže poništenje transakcije u slučaju kada je plaćanje izvršeno kreditnom karticom.

Uz provedeno istraživanje, mreža Europskih potrošačkih centara osmislila je i kratak video koji na jednostavan i šaljiv način otkriva neke značajke zamki na internetu, kako bi ih potrošači mogli uspješno prepoznati prilikom kupnje putem interneta.

Pet savjeta kako izbjeći zamke na internetu:

  1. Prije nego što upišete ime i prezime te adresu, provjerite hoćete li biti vezani ponudom ili kupnjom.
  2. Prilikom naručivanja probnog paketa ili prihvaćanja ponude, mora biti jasno navedeno hoće li takva narudžba ili prihvat rezultirati obvezujućom pretplatom.
  3. Niste dužni platiti ni izvršiti povrat paketa kojeg niste naručili.
  4. Trgovac je taj koji mora dokazati da ste pristali na kupnju.
  5. Ako trgovac bez vašeg pristanka skine novac s kartice, možete se obratiti svojoj banci i zatražiti poništenje transakcije, odnosno povrat novca.


Izvor: Europski potrošački centar Hrvatska, 29.01.2018.