Skočite na glavni sadržaj
Centar unutarnjeg tržišta EU - Logo

Svjetski dan prava potrošača i pet savjeta za vaše iduće plaćanje putem interneta

15.03.2023.

Danas, 15. ožujka, obilježavamo Svjetski dan prava potrošača. Tim povodom vam Europski potrošački centar Hrvatska donosi pet savjeta za vašu iduću kupovinu i plaćanje putem interneta, koji će vam sačuvati i novac i živce.


Zašto „kupi sada, plati poslije” nije uvijek dobra ideja?

Sve više internetskih trgovina kao način plaćanja nudi mogućnost odgode „kupi sada, plati poslije“. Takva opcija podrazumijeva da robu prvo zaprimite, a platite ju kasnije.

Opcija „kupi sada, plati poslije“ često ima oblik ugovora o kreditu. Na taj način proizvod možete isprobati prije nego što odlučite želite li ga zadržati, a u slučaju povrata, inače plaćeni iznosi se ne moraju vratiti jer plaćanje zapravo još niti nije izvršeno.

Tako se dva načina plaćanja računa i plaćanje na rate neometano spajaju.

Međutim, ova pogodnost skriva i određene opasnosti… ako je to jedini način na koji si možete priuštiti određeni proizvod, savjetujemo da se suzdržite od kupnje i izbjegnete nenamjerno nakupljanje duga. Štoviše, ako ne platite na vrijeme, možda ćete morati doplatiti dodatne naknade.


Ne dopustite da prijevare putem sučelja manipuliraju vama

„Dark patterns“, tj. prijevare putem sučelja su marketinški trikovi osmišljeni da manipuliraju potencijalnim kupcima i natjeraju ih na neplanirane kupnje. Takve prijevare mogu biti izjave poput, primjerice, „Samo danas 50 posto popusta!“ ili „Požurite, preostala su još samo tri artikla!“

Prepoznavanje ovakvih postupaka kao prijevara može pomoći u smanjivanju pritiska kojeg moguće osjetite prilikom kupnje.

Naš savjet je - uzmite vremena i usporedite cijene i alternativne proizvode prije donošenja odluke o kupnji.


Zašto trebate dvostruko zaključati svoj mobilni novčanik?

Pandemija uzrokovana virusom Covid-19 dovela je do nastojanja da što manje dodirujemo razne površine i, očekivano, beskontaktno plaćanje je doživjelo pravi procvat.

Sve više potrošača koristi i tzv. mobilne novčanike, tj. aplikacije za pametne telefone koje omogućuju pohranu svih bankovnih i kreditnih kartica, kao i putnih karata i podataka o članstvu na jednom mjestu. Praktično, zar ne?

Ali nije li ujedno i opasno imati sve te osjetljive podatke objedinjene zajedno, pogotovo u slučaju hakiranja ili gubitka mobitela? Općenito, mobilni se novčanici smatraju sigurnima. Vaši podaci su šifrirani i ne mogu ih vidjeti niti trgovci niti druge osobe.

Ipak, savjetujemo vam da se odlučite za dvostruku provjeru autentičnosti i, primjerice, zaštitite svoj mobilni novčanik dodatnom lozinkom.


(Skrivena) moć kreditne kartice

Internetske trgovine nude različite načine plaćanja, od kojih svaki ima i prednosti i nedostatke. Prilikom plaćanja po računu, trgovcu ne morate otkriti svoje bankovne podatke, međutim, s druge strane, postoji rizik od prekoračenja roka za plaćanje. Platne usluge kao što su PayPal ili Klarna uglavnom nude zaštitu kupaca, ali, u slučaju problema, komunikacija može biti kompliciranija, budući da je uključena i druga strana.

Kreditna kartica ne samo da se smatra sigurnim sredstvom plaćanja, već ima i drugu prednost: u slučaju neisporučenog proizvoda ili prijevare, plaćanje se u mnogim slučajevima može otkazati zahvaljujući postupku storniranja, tj. opoziva plaćanja (Chargeback). Da biste to učinili, obratite se vašoj kartičnoj kući, ali imajte na umu da situaciju prvo morate pokušati riješiti s trgovcem.


Kako vam upozorenja o sniženju cijena mogu olakšati život?

Uoči promotivnih dana poput Crnog petka, neke trgovine prvo povećavaju cijene samo kako bi ih ponovno snizile i plasirale na tržište kao cijene s popustom.

Naš je savjet da tijekom dužeg razdoblja pratite i uspoređujte cijene željenog proizvoda.

Također, pomoću besplatnih internetskih alata možete uključiti obavijesti o sniženjima.


Sretan vam Svjetski dan prava potrošača, upoznajte i zaštitite vaša potrošačka prava!


Izvor: Europski potrošački centar Hrvatska, 15.03.2023.