Skočite na glavni sadržaj
Centar unutarnjeg tržišta EU - Logo

Svjetski dan turizma: što kada vaš odmor postane skuplji od očekivanog? Obratite pažnju na (skrivene) dodatne troškove!

27.09.2022.

‌Sve veće cijene energije mnogima trenutno predstavljaju jednu od najvećih briga i posljedično će mnogi potrošači morati ograničiti ili smanjiti svoje troškove putovanja i odmora. Otegotna je okolnost kada se tijekom zasluženog odmora odjednom pojave skriveni dodatni troškovi.

Upravo zato povodom Svjetskog dana turizma, koji se obilježava 27. rujna, Europski potrošački centar Hrvatska objašnjava kako potrošač može prepoznati i još važnije - izbjeći dodatne troškove.

Dodatni troškovi u hotelima
Ponekad nakon dugog puta, prvo što želite je odmoriti se u hotelskoj sobi. Kako biste to mogli učiniti, možda ćete se morati prijaviti u hotel ranije od predviđenog. Međutim, to se obično posebno naplaćuje. Dodatni troškovi za doručak ili korištenje parkinga također su postali česta praksa. Lokalna turistička pristojba naplaćuje se u nekoliko europskih država, na primjer u Austriji, Belgiji, Bugarskoj, Francuskoj, Njemačkoj i na Malti.

Uz navedeno, jeftini hoteli naplaćuju korištenje sefa i televizije u sobama. Brzi internet često se također dodatno naplaćuje. U Španjolskoj gosti ponekad moraju platiti čuvanje prtljage. U Nizozemskoj ćete možda morati platiti uporabu sušila za kosu. Isto tako, uporaba kućnog ogrtača u Francuskoj ili Finskoj dodatno se naplaćuje.

Ako vodite kućnog ljubimca, također ćete vjerojatno morati platiti dodatno. U nekim se hotelima u tom slučaju naplaćuje naknada za završno čišćenje. Međutim, neki hoteli dodatno naplaćuju završno čišćenje čak i ako ste bez ljubimca.

Također, u nekim državama transfer iz hotela do zračne luke obično nije uključen u cijenu, kao na primjer u Njemačkoj ili u Češkoj.

Mogu se naplaćivati i druge naknade: u Španjolskoj, Francuskoj i Italiji suncobrani i ležaljke za plažu dodatno se naplaćuju na mnogim javnim plažama.

Dobro je znati: prije zaključivanja ugovora, potrošač mora biti informiran ugovorom ili općim uvjetima koje su usluge uključene, a koje nisu, i koji dodatni troškovi su mogući. Ako su na određenoj lokaciji ponuđene dodatne usluge (iznajmljivanje ručnika, korištenje bržeg interneta, itd.), njihove cijene moraju biti jasno navedene, i to barem na licu mjesta.

Dodatni troškovi za putovanja u paket aranžmanima
Prema europskom zakonodavstvu o putovanjima u paket aranžmanima, organizator u određenim uvjetima može povisiti cijenu paket aranžmana do 8% čak i nakon rezervacije.

Preduvjeti za to povećanje su sljedeći:

  • ugovor sadrži klauzulu o prilagodbi cijene,
  • putnik je prethodno obaviješten o tome putem obrasca, a prije zaključivanja ugovora,
  • prema klauzuli se cijena puta može ne samo povećati nego i smanjiti,
  • povećanje cijene priopćava se najmanje 21 dan prije polaska na put,
  • izračun nove cijene je transparentan,
  • povećali su se troškovi goriva i kerozina, lučke pristojbe ili pristojbe zračnih luka, ili je došlo do promjena u deviznom tečaju. Ostala se povećanja cijena ne smiju prenositi na potrošača.


Međutim, ako je povećanje troškova bilo predvidljivo u vrijeme potvrđivanja rezervacije ili ako jedan od gore navedenih uvjeta nije ispunjen, možete odbiti plaćanje. Isto tako, povećanje cijene je opravdano ako su ispunjeni svi gore navedeni uvjeti.

U slučaju povećanja cijene za više od 8%, organizator vas mora obavijestiti i tražiti vaš izričiti pristanak na povećanja cijene u određenom roku ili se možete povući iz ugovora. Ako ne odgovorite unutar navedenog roka, smatra se da je povećanje cijene odobreno. Stoga, pobrinite se dostaviti odgovor na vrijeme ako ne želite prihvatiti ponudu.

Dodatni troškovi za letove
Prije potvrde rezervacije, putnici moraju biti obaviješteni o letovima, uključujući takse, pristojbe i nadoplate. Međutim, zračni prijevoznici često koriste sljedeći trik: dodatne usluge koje su prije bile uključene u cijenu karte sada se dodatno naplaćuju. Na primjer: prijava u zračnoj luci (umjesto putem interneta), provjera prtljage, odabir mjesta i obroci.

Stoga pročitajte i upamtite savjete Europskog potrošačkog centra Hrvatska kako biste prepoznali i izbjegli dodatne troškove tijekom vašeg odmora:

  • Prije rezervacije pažljivo čitajte ponude i provjerite koje su sve usluge uključene. Ako niste sigurni, kontaktirajte hotel ili organizatora putovanja.
  • Čitajte recenzije kako biste vidjeli jesu li se ostali gosti žalili na neočekivane dodatne troškove.
  • Zatražite račun prije isteka vašeg boravka kako biste na vrijeme otkrili eventualne dodatne troškove.
  • Ako morate platiti smještaj kako biste se uopće mogli prijaviti ili odjaviti, obratite pažnju na račun odnosno na stavku „plaćanje podliježe rezervaciji“. Odmah pišite hotelu ili organizatoru putovanja. 
  • Rezervirajte ponude koje se mogu besplatno otkazati. To može koštati nešto više, ali tako na kraju možete izbjeći naknadu za otkazivanje.
  • Prije odabira dodatnog putnog osiguranja provjerite da li je možda putno osiguranje na vašoj kreditnoj kartici dovoljno.
  • Ako rezervirate opciju „sve uključeno“ imat ćete manje iznenađenja kada je riječ o troškovima hrane i pića. 
  • Rezervirajte dovoljno unaprijed.
  • Odaberite manje popularnu zračnu luku.
  • Rezervirajte termine izvan sezone ili radnim danima kad su manje gužve.
  • Umjesto hotelskog parkinga, koristite besplatna javna parkirna mjesta.


Izvor: Mreža Europskih potrošačkih centara i Europski potrošački centar Hrvatska, 27.09.2022.