Centar unutarnjeg tržišta EU - Logo

Crni petak i savjeti za sigurniju kupovinu putem interneta - izbjegnite zamke!

21.11.2022.

‌U kontekstu trenutne inflacije, rastućih cijena energenata i nestašice proizvoda, Crni petak ove godine ima posebnu važnost za potrošače.

Budite oprezni - ponekad slogani poput "Najpovoljnija ponuda!" skrivaju lažna obećanja ili čak lažne trgovine koje zapravo niti ne postoje. Poznato upozorenje "Požurite, još su samo 3 komada preostala!" popularan je trik za stvaranje pritiska na kupce i prisilu na kupovinu.

Zato vam Mreža Europskih potrošačkih centara donosi pet savjeta za sigurniju kupovinu, s kojima ćete lakše izbjeći zamke trgovaca i biti dobro pripremljeni za nadolazeći Crni petak (25. studeni) i Cyber ponedjeljak (28. studeni).

Savjet br. 1: Provjerite da li je online trgovina sigurna i pouzdana

Prije nego što počnete kupovati putem interneta, dobro proučite stranicu internet trgovine te obavezno pročitajte impresum i opće uvjete poslovanja.

  • Jesu li oba poglavlja dostupna? Jesu li sve relevantne informacije navedene?
  • Je li navedena vjerodostojna adresa trgovca?
  • Slobodno nazovite navedeni kontakt telefon da provjerite javlja li se netko.
  • Provjerite stranice i forume s recenzijama kako biste saznali jesu li možda drugi korisnici imali problema s tom trgovinom ili su, naprotiv, imali pozitivna iskustva.


Savjet br. 2: Provjerite da li je ponuda zaista isplativa

Tijekom promotivnih razdoblja trgovci moraju prikazati i cijenu s popustom, ali i najnižu cijenu tog proizvoda ili usluge u posljednjih 30 dana prije sniženja. Ovo je zakonska obveza trgovaca, na snazi od 28. svibnja 2022. godine definirana europskim potrošačkim zakonodavstvom.

Mreža Europskih potrošačkih centara vam stoga savjetuje da promatrate cijene proizvoda kroz dulje vremensko razdoblje. Ako primijetite da navedena cijena bez popusta nije najniža u proteklih 30 dana, možda se radi o nepoštenoj poslovnoj praksi.

Slučaj možete prijaviti nadležnim tijelima, a trgovac riskira dvije godine zatvora i kaznu od 300.000 eura.


Savjet br. 3: Oduprite se pritiscima i trikovima

“Još 20 ljudi gleda ovaj proizvod!”

“Još su samo tri komada preostala!”

Mnoge internet stranice, mobilne aplikacije, društvene mreže pa čak i tražilice koriste slične slogane kao mamce kako bi izvršile pritisak na vas.

Neke trgovine također pokušavaju utjecati na vaše kupovno ponašanje odbrojavanjem ili posramljivanjem poput "Ne, ja sam blesav i ne želim iskoristiti popust od 20%".

Trebat će vam jaki živci, ali na kraju ćete biti zadovoljni što niste nasjeli na trik.


Savjet br. 4: Odaberite siguran način plaćanja:

  • Ako plaćate putem interneta, provjerite imate li sigurnu internetsku vezu.
  • Provjerite da li poveznica na internet trgovinu počinje sa "https" te da li sadrži simbol zatvorenog lokota.
  • Nemojte spremati vaše bankovne podatke na mobilni telefon, računalo niti na bilo koju platformu za kupovinu.
  • Postavite maksimalni iznos za jednokratna plaćanja vašom kreditnom karticom.
  • Izbjegavajte plaćanja bankovnim prijenosom.


Savjet br. 5: Iskoristite zakonsko jamstvo

Prilikom kupovine ste zaštićeni zakonskim jamstvom za sve nove ili rabljene proizvode (namještaj, automobile, računala, kućanske uređaje, itd.) kupljene od trgovaca sa sjedištem u Hrvatskoj ili u Europskoj uniji.

Od 2022. godine ovo je jamstvo prošireno i na digitalne proizvode (npr. pametne satove ili pametne hladnjake), kao i na digitalne usluge i digitalni sadržaj (video na zahtjev, online videoigre, itd.).

Zakonsko jamstvo traje minimalno 2 godine. Ako je kupljeni proizvod neispravan, od trgovca možete zatražiti popravak ili zamjenu proizvoda ili, ako ova dva rješenja nisu moguća, povrat novca.

Imajte na umu - kada kupujete putem interneta, na raspolaganju vam je i pravo da se predomislite - period od 14 dana da otkažete narudžbu i vratite proizvod.

Za sve dodatne informacije i savjete o internet kupovini posjetite internet stranicu Europskog potrošačkog centra Hrvatska.

Izvor: Mreža Europskih potrošačkih centara, 21.11.2022.