Skočite na glavni sadržaj
Centar unutarnjeg tržišta EU - Logo

‌Transparentnosti propisa o političkom oglašavanju

14.11.2023.

Europska komisija pozdravlja politički dogovor postignut između Europskog parlamenta i Vijeća o Uredbi o transparentnosti političkog oglašavanja. To je dio aktivnosti Europske komisije za zaštitu integriteta izbora i potporu otvorenoj demokratskoj raspravi. Prema ovim novim pravilima, političke reklame morat će biti jasno označene kao takve i morat će naznačiti tko ih je platio, koliko, s kojim izborima, referendumom ili regulatornim procesom su povezane i jesu li bile ciljane. Građani će moći razlikovati poruke koje nastoje oblikovati njihove političke stavove i odluke.

Tehnike ciljanja i pojačavanja bit će dostupne samo za političko oglašavanje na internetu na temelju osobnih podataka prikupljenih od nositelja podataka i uz privolu, a korištenje osjetljivih osobnih podataka bit će zabranjeno. To će ograničiti zlouporabu osobnih podataka za potencijalnu manipulaciju biračima. Svi online politički oglasi bit će dostupni u online repozitoriju oglasa. Tri mjeseca prije izbora bit će zabranjeno sponzoriranje oglasa izvan EU.

Sljedeći koraci

Politički dogovor koji su postigli Europski parlament i Vijeće sada podliježe službenom odobrenju suzakonodavaca. Europska komisija će raditi na podršci ranoj usklađenosti, uključujući u okviru Kodeksa prakse o dezinformacijama.

Pozadina

Predsjednica Europske komisije von der Leyen  najavila je zakonske prijedloge za osiguranje veće transparentnosti plaćenog političkog oglašavanja kao dio svojih političkih smjernica. Europska komisija je podnijela svoj prijedlog 25. studenog 2021.

U Akcijskom planu za europsku demokraciju, usvojenom u prosincu 2020., Europska komisija je predstavila svoju procjenu izazova u vezi s političkim oglašavanjem i pitanja povezanih s novim tehnikama koje se koriste za ciljano oglašavanje na temelju osobnih podataka korisnika. Bez obzira na to jesu li podaci pravilno dobiveni ili ne, te se tehnike mogu zloupotrijebiti za iskorištavanje ranjivosti građana. Građani EU-a imaju pravo na objektivne, otvorene i pluralističke informacije.

Uredba se nadograđuje i nadopunjuje relevantno pravo EU-a, uključujući Opću uredbu o zaštiti podataka ('GDPR') i Zakon o digitalnim uslugama ('DSA'), i oslanja se na postojeći okvir za zaštitu podataka za nadzor zahtjeva ciljanja. Kada je riječ o pružateljima posredničkih usluga, to je izričito artikulirano s okvirom provedbe utvrđenim DSA-om. Uredba postavlja sveobuhvatna pravila o transparentnosti, odgovornosti i dizajnu sustava za oglašavanje na internetskim platformama, uključujući i političko oglašavanje. Ažuriranje samoregulativnog Kodeksa prakse o dezinformacijama, na temelju smjernica Europske komisije, nadopunjuje Uredbu o transparentnosti političkog oglašavanja.

Dodatne informacije dostupne su ovdje.

Izvor: Europska komisija, 14.11.2023.