Skočite na glavni sadržaj
Centar unutarnjeg tržišta EU - Logo

Poziv influencerima – suradnja pri zaštiti mladih potrošača

09.02.2024.

‌Ovog je tjedna 6. veljače obilježen Dan sigurnijeg interneta 2024. i tim je povodom Mreža Europskih potrošačkih centara, u svrhu sigurnog i odgovornog korištenja interneta, pripremila korisne savjete za influencere i njihove pratitelje.

Budući da su kupnja putem interneta i oglašavanje na društvenim mrežama sve popularniji, mladi su potrošači bombardirani porukama koje ih potiču na kupnju proizvoda. Međutim, nisu sve te poruke transparentne i istinite. Neki su oglasi skriveni, proizvodi su pogrešno predstavljeni, a ponude mogu biti nepoštene. Zbog toga su mladi nesigurni što se zapravo događa kad kupuju putem interneta. To je razlog zašto Mreža Europskih potrošačkih centara poziva influencere diljem Europe da pomognu zaštititi mlade potrošače. 
 
Europski propisi     
Influenceri koji često reklamiraju ili prodaju proizvode i usluge smatraju se prema europskom zakonodavstvu prodavačima. Slijedom toga, moraju poštovati mnoga pravila. Međutim, nisu svi influenceri svjesni tih pravila. Iz tog razloga Mreža Europskih potrošačkih centara smatra da je ključno educirati influencere o tim propisima. Razumijevanjem pravila, influenceri mogu osigurati usklađenost s njima, čime se u konačnici poboljšava zaštita mladih potrošača.  
 
10 primjera najbolje prakse za influencere
Mreža Europskih potrošačkih centara sakupila je 10 primjera najbolje prakse kako bi educirala influencere o zaštiti mladih potrošača. Poštovanjem tih standarda, influenceri postupaju po zakonu i etičkim normama pri čemu pomažu pri stvaranju odgovornije i potrošački osvještenije zajednice influencera te promiču sigurniji i transparentniji internetski prostor za svoju publiku. 
 

  1. Pravni centar za influencere (Influencer Legal Hub) - pravila o oglašavanju i prodaji
    Platforma Pravni centar za influencere pomaže influencerima razumjeti pravila za oglašivače i prodavače. To je alat Europske komisije koji influencere vodi kroz standarde zaštite potrošača. Nudi stvarne slučajeve i najbolju praksu za zaštitu ugleda i pomaže influencerima da ostanu na pravom putu i tako izbjegnu kazne za nepoštenu poslovnu praksu.

  2. Transparentnost u odnosu s robnim markama 
    Nužno je jasno objaviti sva sponzorstva, partnerstva ili besplatne proizvode koji se primaju. Ova transparentnost pomaže mladim potrošačima da razumiju kontekst preporuka i pomaže im da donesu odluke utemeljene na nepristranim informacijama. Sve reklamne oglase potrebno je označiti na prikladan i jasan način (#advertising). 

  3. Partnerstvo s pouzdanim robnim markama
    Partnerstvo samo s pouzdanim robnim markama i samostalno isprobavanje proizvoda prije davanja pozitivne ocjene preduvjet su kako bi objava bila transparentna i pouzdana. Pratitelji na ovaj način mogu vjerovati preporukama i donositi informiranije i pouzdanije izbore prilikom kupnje proizvoda putem interneta.

  4. Pouzdane informacije
    Nužno je provjeriti autentičnost informacija o proizvodima prije objave njihove reklame ili prodaje putem interneta. Zavaravajuće i netočne informacije mogu naštetiti potrošačima i narušiti vjerodostojnost influencera. Preporuka je oslanjati se samo na pouzdane izvore i voditi računa o tome da su informacije točne i ažurirane.

  5. Nezakonite zdravstvene tvrdnje
    Prilikom reklamiranja proizvoda potrebno je u potpunosti izbjegavati nezakonite zdravstvene tvrdnje. Zavaravajuće tvrdnje o zdravstvenim pogodnostima ne samo da krše pravila, već narušavaju i povjerenje potrošača. Nužno je držati se činjeničnih informacija i izbjegavati preuveličavanja ili izmišljanja tvrdnji vezanih za zdravlje. Poštovanje propisa održat će vjerodostojnost publici, osobito mladim potrošačima.

  6. Prodaja i reklama samo sigurnih proizvoda
    Proizvode je prije reklamiranja i prodaje potrebno provjeriti putem sustava Safety Gate, internetske stranice Europske komisije koja objavljuje proizvode povučene iz prodaje. Prodaja i reklama opozvanog proizvoda predstavlja opasnost za zdravlje i sigurnost potrošača.

  7. Kibernetička sigurnost
    Dobra je praksa pratitelje informirati o sigurnim metodama plaćanja, važnosti korištenja pouzdanih internetskih stranica i važnosti zaštite osobnih podataka. Time se pridonosi stvaranju sigurnijeg okruženja za internetsku kupnju za potrošače.

  8. Prodaja uz objavu kontakt podataka
    Ako se influenceri bave prodajom, obavezno moraju podijelite podatke za kontakt. Iako je privatnost važna, potrebno je poštovati europsko zakonodavstvo. Propisi iz područja zaštite potrošača propisuju obaveznu objavu određenih podataka, kao što je primjerice adresa.

  9. Isticanje zaštite i prava potrošača
    Preporuka je da influenceri prilikom prodaje ili reklamiranja proizvoda objave i informacije o jamstvima, uvjetima povrata i korisničkoj podršci. Time se potrošačima omogućuje da kupuju s povjerenjem, znajući da se mogu žaliti ako proizvod ne ispuni njihova očekivanja.

  10. Autentičnost i iskrenost
    Prilikom kreiranja i objave sadržaja, influenceri bi trebali davati prednost autentičnim i iskrenim informacijama. Istinske preporuke i transparentna komunikacija grade povjerenje pratitelja, potiču dugoročne odnose i vjerodostojnost influencera te mladim potrošačima osiguravaju donošenje informiranih odluka temeljem pouzdanih preporuka. 

 

Dodatni savjet: influenceri čije objave sadrže zdravstvene tvrdnje o određenim proizvodima i suplementima moraju poštovati EU registar dopuštenih zdravstvenih tvrdnji (Register of Health Claims), koji sadrži informacije o tome koje zdravstvene i prehrambene tvrdnje su dopuštene.

Kampanja društvenih mreža: jačanje sigurnosti potrošača
Mreža Europskih potrošačkih centara pokrenula je kampanju na društvenim mrežama kako bi osvijestila i ujedinila influencere u navedenu svrhu. Cilj kampanje je pomoću informativnog sadržaja istaknuti važnost mladih potrošača na digitalnom tržištu i na koji način influenceri mogu donijeti promjene. Koristeći širok doseg i utjecaj platformi društvenih mreža, Mreža Europskih potrošačkih centara ima cilj pokrenuti rasprave i motivirati influencere da zagovaraju poštenu i transparentnu potrošačku praksu. 

Stavovi Mreže Europskih potrošačkih centara
Također, Mreža Europskih potrošačkih centara redovito objavljuje dokumente o svojim stajalištima i istraživačke radove o raznim temama. U inicijativi Mreže Pravednost u digitalnoj domeni [EN] nalaze se informacije i preporuke Mreže vezane za praksu influencera.

Izvor: Mreža Europskih potrošačkih centara, 09.02.204.