Skočite na glavni sadržaj
Centar unutarnjeg tržišta EU - Logo

Svjetski dan prava potrošača 2024.: što Europa svakodnevno omogućava potrošačima

14.03.2024.

‌Europska je unija zaslužna za tri četvrtine prava potrošača. Od posljednjih europskih izbora 2019. ta su se prava samo nastavila širiti. Ususret Svjetskom danu prava potrošača (15. ožujka) i europskim izborima (9. lipnja) naši kolege iz Europskog potrošačkog centra Francuska podsjećaju na neke od aktivnosti koje Europska unija poduzima sa svrhom unapređenja zaštite prava potrošača.

Jedan punjač za sve vaše prijenosne uređaje
Od prosinca 2024. USB Type-C priključak postat će standardna oprema za sve mobilne telefone i tablete u EU. Moći ćete puniti sve svoje elektroničke uređaje jednim punjačem, bez obzira na marku. Nema potrebe da nosite razne punjače kada idete na odmor!

Bolja zaštita od tehnoloških divova
Europska unija nastoji kriminalizirati online aktivnosti koje su ionako, izvan mreže, već nezakonite. Dvije glavne europske uredbe, Akt o digitalnim uslugama i Akt o digitalnim tržištima, nedavno su stupile na snagu. Sada sve internetske platforme moraju ući u trag i identificirati prodavače koje smještaju, prethodno provjeravajući njihov identitet i sve kontaktne podatke. To osigurava da potrošači znaju s kim imaju posla kada kupuju putem interneta, a preko posrednika.

Od 6. ožujka šest digitalnih divova (Google, Amazon, Apple, ByteDance, Meta i Microsoft) moraju svojim korisnicima dati više slobode. Oni više ne mogu nametati svoj softver kao standard kada kupujete novi uređaj. Nasuprot tome, trebali biste moći deinstalirati unaprijed instalirane aplikacije samo jednim klikom.

Jednostavan popravak vaših neispravnih proizvoda
Više od 20 godina postoji zakonsko jamstvo o sukladnosti za sve proizvode i usluge kupljene u EU.

Do dvije godine nakon kupnje imate pravo od prodavatelja zatražiti besplatan popravak ili zamjenu ako proizvod ne radi ispravno. Od 2022. ovo je jamstvo prošireno na povezane uređaje, digitalni sadržaj i usluge. Bilo da se radi o videoigri ili pretplati na aplikaciju, njihovo ispravno funkcioniranje zajamčeno je najmanje dvije godine.

Što ako se uređaj pokvari nakon dvije godine? Kako bi se produžio životni vijek uređaja, Europa nastoji prisiliti tvrtke da proizvode izdržljive uređaje i potaknuti potrošače na popravak neispravnih uređaja. To je dovelo do stvaranja novih standarda ekološkog dizajna nametnutih proizvođačima i prava potrošača na popravak za određene kategorije uređaja kao što su hladnjaci, perilice rublja ili telefoni. U svakoj državi EU-a uspostavit će se besplatna internetska platforma za pronalaženje ovlaštenog ili neovisnog servisera.

Proširenje programa potrošačkih kredita
Kako bi potaknuli kupnju tijekom razdoblja inflacije, sve više online trgovaca svojim kupcima nudi mogućnost plaćanja na rate. Ova opcija "Kupi sada, plati kasnije" vrlo je atraktivna za potrošače koji kupnju mogu obaviti odmah, a plaćanje u tri ili četiri rate bez naknade. Međutim, to povećava njihov rizik od prezaduženosti.

U nastojanju da zaštiti interese potrošača, Europa je odlučila proširiti raspon kredita koji podliježu strožim propisima. Ovo uključuje kredite ispod 200 € i one koji spadaju u kategoriju "Kupite sada, platite kasnije". Ove mjere trebale bi stupiti na snagu od studenog 2026. godine.

Trenutačni prijenos novca unutar eurozone

Druga pravila promijenit će način na koji plaćamo u Europi, posebno kada je riječ o prijenosu novca. Trenutačno je za izvršenje prijenosa unutar eurozone potreban jedan radni dan.

Počevši od jeseni 2025., to će se razdoblje smanjiti na 10 sekundi, omogućavajući gotovo trenutne transakcije između pošiljatelja i primatelja. Zanimljivo je da ovaj prijenos neće izazvati nikakve dodatne naknade.

Kako biste otkrili više primjera konkretnih postignuća EU-a koja olakšavaju svakodnevni život potrošača, pogledajte video Europskog potrošačkog centra Francuska "Europa vas štiti" [EN].

Izvor: Mreža Europskih potrošačkih centara, 14.03.2024.